31 października 2024

Toyota i Suzuki pracują nad nowym zelektryfikowanym samochodem

Owocna współpraca dwóch koncernów

Toyota Motor Corporation (Toyota) i Suzuki Motor Corporation (Suzuki) postanowiły pogłębić trwającą od 2016 roku współpracę i opracować nowy SUV z napędem elektrycznym. Produkcja auta ma ruszyć wiosną 2025 roku.

Toyoty i Suzuki nawiązały współpracę w 2016 roku. Porozumienie zostało zawarte przez Akio Toyodę, ówczesnego prezydenta Toyoty (obecnie prezesa zarządu koncernu), oraz Osamu Suzukiego, wówczas prezesa zarządu Suzuki (obecnie starszy doradca zarządu). Koncerny zobowiązały się do wspólnej produkcji samochodów, wzajemnego dostarczania modeli, a także poszerzania dostępności pojazdów zelektryfikowanych. W ramach tego partnerstwa wspólne auta oferowane są już w Japonii, Indiach, Europie, Afryce i Bliskim Wschodzie.

Nowe zelektryfikowane auto będzie pierwszym rezultatem współpracy technologicznej między obiema firmami. Dostępny globalnie samochód dołączy do dynamicznie rozwijającego się segmentu SUV-ów.

Suzuki, Toyota oraz Daihatsu Motor Corporation wspólnie opracowały elektryczny układ napędowy nowego pojazdu, a także zaadaptowały jego platformę. Samochód będzie produkowany od wiosny 2025 roku w fabryce Suzuki Motor Gujarat w Indiach.

Koji Sato, prezydent Toyota Motor Corporation, mówiąc o tym projekcie, podkreślił:

„Wspólnie opracowaliśmy elektryczny układ napędowy i platformę nowego auta. To kolejny ważny krok w naszej współpracy w dziedzinie pojazdów zelektryfikowanych. Klientom na całym świecie oferujemy tym samym wybór, który przybliża nas do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Konkurencja nie wyklucza współpracy bazującej na wielotorowym podejściu do dekarbonizacji”.

Nowy elektryczny SUV będzie się charakteryzował dynamicznym układem jezdnym, komfortową kabiną oraz dużym zasięgiem. Samochód będzie dostępny również z opcjonalnym napędem na cztery koła, który zapewni jeszcze lepsze osiągi, a auto będzie się prowadzić bezpiecznie i pewnie.

Toshihiro Suzuki, prezydent Suzuki, wspomniał o wspólnych celach, przyświecających obu koncernom:

„Suzuki dostarczy Toyocie swój pierwszy samochód elektryczny. Jestem wdzięczny, że nasza współpraca pogłębia się w ten sposób. Pozostajemy rynkowymi rywalami, ale nasze zacieśnione partnerstwo ma na celu wspólne rozwiązywanie problemów społecznych, takich jak osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w oparciu o wielotorowe podejście”.

Lider elektryfikacji w sektorze motoryzacji – Toyota – sprzedała do tej pory już ponad 27 mln samochodów z napędem hybrydowym. Koncern w swojej ofercie ma aż cztery zelektryfikowane napędy. Są to pełne hybrydy, hybrydy typu plug-in, auta z bateryjnym napędem elektrycznym oraz samochody elektryczne na wodór. Nowy SUV poszerzy gamę elektrycznych modeli, a klienci zyskają szerszy wybór.