2 sierpnia 2023

Światowa premiera nowej Toyoty Land Cruiser

Toyota zaprezentowała najnowszą generację Land Cruisera. Pojazd został zbudowany na bazie nowej platformy GA-F, zwiększającej sztywność nadwozia i poprawiającej prowadzenie oraz komfort jazdy. Po raz pierwszy w tym modelu zastosowano też elektryczne wspomaganie kierownicy oraz rozłączany przedni drążek stabilizatora. Samochód wyposażono w 2,8-litrowy silnik wysokoprężny. Od 2025 roku dostępna będzie też zelektryfikowana wersja z 48-woltowym układem mild hybrid.

 

Toyota Land Cruiser to prawdziwa legenda motoryzacji. Samochód od ponad 70 lat jest synonimem wytrzymałości i niezawodności, doskonale się sprawdzając podczas jazdy w wymagającym terenie. Nowa generacja wykorzystuje najlepsze cechy swoich poprzedników i łączy je z najnowocześniejszymi rozwiązaniami. Land Cruiser to wciąż terenowa ikona, która nawet w najtrudniejszych warunkach bezpiecznie dotrze do celu.

Nowy model Land Cruisera można będzie zamawiać od października 2023 roku. Pierwsze egzemplarze zostaną dostarczone klientom w pierwszej połowie 2024 roku.

Dziedzictwo Land Cruisera

Toyota BJ, czyli model, który rozpoczął linię Land Cruisera, zadebiutował 1 sierpnia 1951 roku. Auto szybko udowodniło, że jest stworzone do jazdy w terenie, wjeżdżając na szóstą stację na górze Fuji, czego nigdy wcześniej nie dokonał żaden inny samochód. Kolejne generacje były dopracowywane na bazie doświadczeń użytkowników ze wszystkich części świata. Przełożyło się to na niesamowitą wytrzymałość i niezawodność tego modelu.

Land Cruiser to jeden z najpopularniejszych modeli w historii Toyoty. Do tej pory sprzedano go w liczbie ponad 11,3 mln egzemplarzy* w 170 krajach na świecie!

Nowa platforma GA-F

Land Cruiser nowej generacji zachował klasyczną konstrukcję na ramie i podobnie jak Land Cruiser 300 (nieoferowany w Europie Zachodniej) korzysta z zaadaptowanej platformy GA-F. Rozwiązanie to zwiększa jego możliwości terenowe, a jednocześnie samochód jest łatwiejszy w manewrowaniu i bardziej komfortowy.

Sztywność ramy w porównaniu z poprzednią generacją wzrosła o 50%, a łączna sztywność ramy i nadwozia – o 30%. Poprawiono również ustawienia bazowego zawieszenia w celu zwiększenia zakresu jego pracy w płaszczyźnie góra-dół. Ma to kluczowe znaczenie zwłaszcza w trakcie jazdy terenowej, gdy co najmniej jedno z kół traci kontakt z podłożem.

Elektryczne wspomaganie kierownicy

Najnowsza generacja Land Cruisera będzie pierwszą w historii modelu, w której zastosowano elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS). Autem będzie łatwiej manewrować, jego prowadzenie będzie bardziej płynne i bezpośrednie, a w trakcie jazdy po nierównościach kierowca nie odczuje tego aż tak bardzo na kole kierownicy.

Wprowadzenie elektrycznego wspomagania kierownicy umożliwiło też zastosowanie w tym samochodzie asystenta utrzymania pasa ruchu (LTA), który jest częścią pakietu Toyota Safety Sense.

System SDM (Stabiliser with Disconnection Mechanism)

Nowy Land Cruiser został wyposażony w odłączany przedni drążek stabilizatora. Technologia SDM (Stabiliser with Disconnection Mechanism), zastosowana po raz pierwszy w samochodzie Toyoty, umożliwia kierowcy zmianę stanu stabilizatora za pomocą przełącznika na desce rozdzielczej. Dzięki temu nowy Land Cruiser ma lepsze właściwości jezdne w terenie oraz większy komfort podczas jazdy.

Z kolei system Multi-Terrain Monitor w nowym Land Cruiserze zyskał kamery oraz ekran w jakości HD. Dzięki temu kierowca zobaczy, co znajduje się wokół samochodu oraz pod nim. Ulepszony został też system zmiennej charakterystyki napędu w zależności od terenu, czyli Multi-Terrain Select, który teraz automatycznie będzie dopasowywał osiągi do warunków na trasie.

Nowe napędy

Toyota Land Cruiser nowej generacji będzie dostępna z turbodoładowanym silnikiem Diesla o pojemności 2,8 l i mocy 204 KM. Został on sparowany z 8-biegową automatyczną przekładnią Direct Shift. Ta kombinacja pozwala pociągnąć przyczepę o masie do 3,5 t.

Od 2025 roku dostępny będzie też zelektryfikowany napęd, który efektywność jednostki 2,8 l połączy z 48-woltowym układem mild hybrid.

Design nowego Land Cruisera

Sylwetka nowej Toyoty Land Cruiser zachwyca nowoczesnością, a zarazem daje poczucie, że auto sprosta najtrudniejszym warunkom. Nowa generacja terenowej ikony ma masywny wygląd. Krótkie zwisy, zwężona dolna część nadwozia czy ścięte narożniki okażą się pomocne podczas jazdy po bezdrożach. Wiele elementów zaprojektowano tak, by łatwo je można byłoby wymienić w razie uszkodzenia.

Wnętrze jest solidne i funkcjonalne, co podkreśla deska rozdzielcza z horyzontalnym układem przycisków i przełączników. Nisko osadzona maska, na nowo zaprojektowana deska rozdzielcza oraz obniżona linia szyb z większymi oknami bocznymi znacząco poprawiły widoczność kierowcy we wszystkich kierunkach.

Nowa generacja ma 4920 mm długości, 1980 mm szerokości oraz 1870 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2850 mm. Pojazd dostępny będzie w 5- lub 7-miejscowej wersji.

Zaawansowane systemy bezpieczeństwa

Nowa Toyota Land Cruiser będzie korzystać z najnowszych systemów wsparcia kierowcy podczas jazdy i parkowania Toyota T-Mate, w tym z najnowszej generacji Toyota Safety Sense.

Land Cruiser First Edition

Z myślą o europejskich kierowcach stworzono limitowaną wersję Toyoty Land Cruiser – First Edition. Liczącą zaledwie 3000 egzemplarzy wersję można będzie zamówić jedynie podczas pierwszego etapu przedsprzedaży, która ruszy w październiku.

Wersję First Edition wyróżniać będą klasyczne, okrągłe reflektory, a auto będzie można zamówić z dwukolorowym malowaniem nadwozia z lakierami Sand lub Smoky Blue.

Więcej szczegółów zostanie podanych przed rozpoczęciem przedsprzedaży.

* Dane do czerwca 2023 roku (łącznie z modelami Lexus LX i Lexus GX).