Sportowa Toyota GR Corolla
Produkowana seryjnie GR Corolla będzie wyposażona w rzędowy, trzycylindrowy silnik turbo z intercoolerem o pojemności 1,6 l i mocy 304 KM (224 kW), znany z GR Yarisa. Dostępny będzie też napęd na cztery koła GR-FOUR (również z GR Yarisa), przystosowany do specyfikacji nowego modelu. Wszystkie te rozwiązania – i wiele innych – sprawią, że nowy samochód będzie się doskonale sprawdzał nawet podczas najbardziej ekstremalnej jazdy.
Nowa sportowa Toyota – GR Corolla – została oparta na konstrukcji Corolli Hatchback (w Japonii – Corolli Sport). Model ten będzie się charakteryzował większą stabilnością przy dużych prędkościach i nisko położonym środkiem ciężkości. Rozstaw kół z przodu jest o 60 mm większy, a z tyłu o 85 mm większy niż w standardowej Corolli Hatchback, co poprawi stabilność w zakrętach.
GR Corolla zachowała 5 miejsc siedzących i 5-drzwiowe nadwozie, aby obok wysokiej sprawności na torze zapewnić także praktyczność w codziennym użytkowaniu.
Sportowa stylistyka
Nowa GR Corolla została zbudowana na bazie Corolli Hatchback, którą zmodyfikowano pod kątem stabilności i osiągów w warunkach sportowej jazdy. Przednie i tylne błotniki poszerzono (odpowiednio o 20 i 30 mm), co nie tylko poprawiło właściwości jezdne, ale też przełożyło się na szeroką, sportową sylwetkę. Mocny wygląd tylnej części auta podkreślono potrójną końcówką układu wydechowego.
W przednim zderzaku oraz w błotnikach i na masce zastosowano wloty powietrza. Dzięki temu poprawiono wydajność chłodzenia oraz aerodynamikę samochodu na wszystkich rodzajach dróg, w tym na torach wyścigowych, drogach gruntowych i śliskich, zaśnieżonych trasach.
Silnik 1.6 turbo z GR Yarisa
GR Corolla została wyposażona w ten sam lekki i mocny, 3-cylidrowy silnik 1.6 z turbodoładowaniem i intercoolerem co i GR Yaris. Został on nieco zmodyfikowany. Zwiększono m.in. wydajność układu wydechowego, co pozwoliło uzyskać wyższą moc – 304 KM. Tłumik z zaworem i potrójnym wydechem zmniejszył ciśnienie w wydechu, jak również poziom hałasu.
Pełna kontrola nad pojazdem
Sportowa GR Corolla została zbudowana na bazie platformy TNGA Corolli Hatchback, która już wyjściowo zapewniała bardzo dobre właściwości jezdne, nisko położony środek ciężkości i sztywność konstrukcji. Zwiększono rozstaw osi i rozstaw kół, dzięki czemu sportowa odmiana Corolli będzie się charakteryzowała większą stabilnością podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością i lepszą kontrolą nad autem. Z przodu odległość między kołami wzrosła o 60 mm, a rozstaw tylnych kół – o 85 mm.
Napęd na cztery koła GR-FOUR i selektor trybów jazdy
Znany z GR Yarisa napęd GR-FOUR wykorzystuje elektroniczne sprzęgło wielopłytkowe, które pozwala zmieniać ustawienia rozdziału mocy między przednią i tylną oś. Do wyboru odpowiednich ustawień służy selektor trybów jazdy 4WD. Oprócz tego GR Corolla daje możliwość wyboru trybów jazdy za pomocą selektora Drive, które kontroluje sposób reagowania samochodu na wciśnięcie pedału przyspieszenia, ruchy kierownicy i inne działania kierowcy.
Chcąc dostosować zawieszenie do sportowych możliwości GR Corolli i zapewnić większą stabilność w zakrętach, zespół TOYOTA GAZOO Racing zastosował wahacze z tulejami kulkowymi oraz zoptymalizowane sprężyny, amortyzatory i geometrię kół. Większą pewność podczas jazdy – nawet na torach wyścigowych – zapewniają sportowe hamulce tarczowe z przeciwstawnymi zaciskami.
Nowy sportowy model Toyoty charakteryzuje się bardzo sztywnym nadwoziem. To wynik zastosowania platformy TNGA oraz montażu na specjalnej linii produkcyjnej GR w fabryce Toyota Motomachi. Dodatkowo wzmocniono konstrukcję auta z tyłu między nadkolami, pod podłogą i przed zbiornikiem paliwa. Podobnie jak w przypadku GR Yarisa, dach wykonano z kompozytów z włóknem węglowym formowanych w procesie SMC (sheet molding compound), co pozwoliło obniżyć masę pojazdu.
Sportowe wnętrze
Nowa GR Corolla została wyposażona w wiele rozwiązań, które bezpośrednio wpływają na jej możliwości w sportach motorowych. Zamontowano tu dźwignię zmiany biegów o krótkim skoku, umożliwiającą szybką zmianę biegów. Ręczny hamulec postojowy daje lepszą kontrolę nad pojazdem, również podczas driftu. Na tablicy rozdzielczej pojawił się nowy wyświetlacz TFT, który zwiększył widoczność wskaźników podczas sportowej jazdy.
Systemy bezpieczeństwa
Do standardowego wyposażenia GR Corolli należy też najnowszy zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. Dzięki temu przyjemność prowadzenia sportowego samochodu została połączona z wysokimi standardami bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy.
Od debiutu pierwszej generacji Corolli do odmiany sportowej
Toyota Corolla na rynku debiutowała w 1966 roku. Od tego czasu model ten ewoluował przez kolejne generacje, oferując różne konfiguracje napędu, wyposażenia oraz różne wersje nadwozia, takie jak sedan, coupé, kombi, minivan, hatchback czy SUV. Wraz z dołączeniem do gamy sportowej GR Corolli legendarna Toyota wynosi na nowy poziom osiągi i możliwości jezdne przy zachowaniu typowej dla tego modelu praktyczności i funkcjonalności.
Warto zaznaczyć, że Corolla to jeden z fundamentów bogatej historii startów Toyoty w światowym motorsporcie. Dzięki takim samochodom, jak Corolla TE25, która wywalczyła dla Toyoty pierwsze zwycięstwo w WRC w 1973 roku, czy Corolla Levin, która wygrała Rajd 1000 Jezior (obecnie Rajd Finlandii) w 1975, model ten jest najlepszym przykładem tego, jak można nieustannie tworzyć coraz lepsze samochody dzięki doświadczeniom w sportach motorowych.
Corolla to żywa legenda, samochód obecny na rynku od 56 lat, który jako pierwszy na świecie przekroczył poziom łącznej sprzedaży 50 mln egzemplarzy. To także komfortowy kompakt o świetnych właściwościach jezdnych, którego historia jest pełna kultowych sportowych modeli i wspaniałych osiągnięć w motorsporcie.
Nowy sportowa Toyota – GR Corolla – powstała dzięki determinacji Akio Toyody. Prezydent japońskiego koncernu i entuzjasta sportów motorowych, znany również jako Morizo, chciał wrócić do tradycji i opracować sportową Corollę.
GR Corolla to 4 model z linii sportowych samochodów GR (GAZOO Racing). Samochód został dopracowany w ekstremalnych warunkach w wyścigach długodystansowych podczas startów w japońskiej serii Super Taikyu. Testowany był zgodnie z zasadą: „jedź, aż się zepsuje, a potem popraw to, co się zepsuło”. Prototypowa wyścigowa GR Corolla startowała w barwach zespołu ROOKIE Racing, prowadzona przez mistrza kierownicy Morizo, czyli Akio Toyodę. Prototyp otrzymał wodorowy silnik spalinowy, który stanowi zapowiedź bezemisyjnej przyszłości sportów motorowych.
Warto podkreślić, że prototypy GR Corolli były testowane nie tylko na torach wyścigowych, ale także na śliskich trasach pokrytych śniegiem i na bardzo wymagających drogach gruntowych. Kierowcami testowymi modelu byli doświadczeni zawodnicy, w tym Morizo, kierowca wyścigowy Hiroaki Ishiura, zwycięzca All Japan Rally Championship Norihiko Katsuta oraz zawodowi kierowcy testowi Toyoty.
Długość [mm] | 4410 | |
Szerokość [mm] | 1850 | |
Wysokość [mm] | 1480 mm z anteną 1455 mm do linii dachu |
|
Rozstaw osi [mm] | 2640 | |
Rozstaw kół | przód [mm] tył [mm] | 1590 1620 |
Liczba miejsc | 5 | |
Masa pojazdu [kg] | 1470 | |
Silnik | trzycylindrowy, rzędowy silnik 1,6 l turbo z intercoolerem | |
Typ | G16E-GTS | |
Średnica cylindra x skok tłoka [mm] | 87,5 x 89,7 | |
Pojemność skokowa [l] | 1,618 | |
Stopień sprężania | 10,5 | |
Moc maksymalna [KM (kW) / obr./min] | 304 (224) / 6500 | |
Maksymalny moment obrotowy [Nm / obr./min] | 370 / 3000–5550 | |
Skrzynia biegów | iMT (6-stopniowa, manualna) | |
Układ napędowy | napęd na cztery koła GR-FOUR, elektroniczne sprzęgło wielotarczowe 4WD (z 3 trybami pracy) | |
Przełożenia 1/2/3/4/5/6/wsteczny | 3.538 /2.238/1.535/1.162/1.081/0.902/3.831 | |
Stopień redukcji 1–4/5,6, wsteczny | 4.058/3.45 | |
Mechanizmy różnicowe | przedni tylny | Torsen® LSD Torsen® LSD |
Zawieszenie | przednie tylne | kolumny MacPhersona podwójne wahacze |
Hamulce | przednie tylne | 18-calowe, wentylowane tarcze aluminiowe,
zaciski przeciwstawne 4-tłoczkowe 16-calowe, wentylowane tarcze aluminiowe, zaciski przeciwstawne 2-tłoczkowe |
Koła | aluminiowe 18'' Gloss Black, z 15 szprychami | |
Opony (przednie/tylne) | Opony (przednie/tylne) 235/40R18 Yokohama ADVAN Apex V601 | |
Pojemność zbiornika paliwa [l] | 50 |