27-10-2023

Studio CALTY Design Research projektujące ikony Toyoty świętuje 50-lecie

CALTY Design Research odpowiedzialne za projekty takich modeli Toyoty, jak nowy Land Cruiser, GR Supra, Camry, Highlander czy Toyota C-HR, obchodzi właśnie 50. rocznicę rozpoczęcia swojej działalności. Z tej okazji studio po raz pierwszy pokazało projekty utrzymywane dotąd w tajemnicy, między innymi pojazd Baby Lunar Cruiser stworzony z myślą o podboju Księżyca.
  • Studio CALTY istnieje od 1973 roku jako urzeczywistnienie wizji dr. Shoichiro Toyody i Eiji Toyody. Początki firmy w Kalifornii były starannie ukrywane, co pozwoliło rozwinąć jej wyjątkową kreatywność. Po pięciu latach eksperymentowania nie tylko z samochodami osobowymi czy ciężarowymi siedzibę przeniesiono do Newport Beach. CALTY Design Research stało się pierwszym studiem projektowym Toyoty na zachodnim wybrzeżu USA czynnie opracowującym wizualną stronę pojazdów marki – także tych dostępnych w Europie. Wśród nich jest między innymi niekwestionowany bestseller z 1978 roku Toyota Celica czy najnowsza Toyota Land Cruiser, która trafi do sprzedaży w 2024 roku. 

50 lat innowacyjnego designu

Wraz z rozwojem Toyoty przez ostatnich pięć dekad CALTY Design Research przeszło wielką ewolucję pod czujnym okiem wiceprezesa wykonawczego Mamoru Yaegashiego. Podobnie projekt pojazdu terenowego opartego na Land Cruiserze, którego model w skali 1:5 zaprezentowano kierownictwu Toyota Motor Corporation.

Lata osiemdziesiąte przyniosły zmianę technik pracy otwierającą przed designerami nowe możliwości. W tym czasie bardzo chętnie projektowano samochody sportowe o wysokich osiągach, a wśród nich był MX-1 z 1983 roku. Auto posiadało centralny układ silnika oraz podnoszone do góry drzwi. Kolejna wersja MX-2 zyskała kierownicę z wahaczami, którą można było przystosować do jazdy w ruchu prawo- lub lewostronnym. 

W latach dziewięćdziesiątych CALTY odegrało kluczową rolę we wprowadzaniu nowych modeli Toyoty na rynek, wśród których były między innymi Tacoma (1995 r.), Prius (1997 r.) czy Avalon (2000 r.). Projektanci studia pracowali ponadto nad modelami, które finalnie nie trafiły do produkcji, jak choćby autorska wizja Supry A80. Aby wzmocnić wizerunek tego sportowego auta, powiększono w nim wówczas silnik, koła, tylny spoiler, klamki drzwi i mocowania lusterek. Projekt ten nie zyskał jednak ostatecznie akceptacji, ale pewne pomysły CALTY znalazły się w czwartej generacji modelu, który trafił na rynek w 1993 roku. 

Rok 2010 jest początkiem odejścia od projektowania „nudnych samochodów”, jak ujął to wtedy prezes Toyoty Akio Toyoda. W związku z tym w 2012 roku pojawił się między innymi koncepcyjny Fin-Vii, czyli tak zwany „smartfon na kołach”, czy Lexus LF-LC, który następnie wszedł do produkcji jako Lexus LC. Projektanci poświęcili także wiele czasu na projekt samochodu FT-1 z 2014 roku, który po pewnym czasie stał się GR Suprą. Studio CALTY dbało także o stylistykę samochodów oferowanych na rynku europejskim, wśród których między innymi znalazły się Toyota C-HR pierwszej generacji, Highlander, Camry czy najnowszy Land Cruiser. Jednocześnie trwają projekty, których zadaniem jest badanie przyszłych trendów w dużych miastach. Wynikiem tych prac jest choćby prototyp Scion NYC zakładający prowadzenie pojazdu w pozycji wyprostowanej.

Baby Lunar Cruiser

Okrągła rocznica działalności CALTY stała się znakomitym pretekstem do zaprezentowania nieujawnianych dotąd prototypów, w tym modelu Baby Lunar Cruiser (BLC) zainspirowanego jazdą po powierzchni Księżyca. Zespół projektowy wspólnie z Toyotą i Japońską Agencją Badań Kosmicznych (JAXA) połączył tradycyjne rozwiązania wprost z oryginalnego Land Cruisera FJ40 i pojazdu do eksploracji międzyplanetarnej. 

Za napęd Baby Lunar Cruisera odpowiedzialne są silniki elektryczne, a sterowanie pojazdem odbywa się za pomocą joysticków. Bezpowietrzne opony i kompaktowe wymiary wpływają na bardzo dobrą zwrotność. Dobrą widoczność zapewniają szklany, wystający dach i panoramiczny wyświetlacz deski rozdzielczej. Wygląd przedniego grilla Baby Lunar Cruisera z napisem „TOYOTA” nawiązuje do legendarnych terenówek marki. Model wyposażony jest w pełen zestaw kamer, czujników i radarów niezbędnych do poruszania się w trudnych warunkach księżycowych. Wnętrze z kolei posiada regulowane fotele Spaceframe i panele M.O.L.L.E umożliwiające bezpieczne mocowanie różnego rodzaju przedmiotów w kabinie. 

Najbliższa przyszłość

  • Obecnie grupa CALTY skupia utalentowanych projektantów wnętrz i karoserii, projektantów CMF, specjalistów od lakierów, modelarzy z gliny, rzeźbiarzy cyfrowych, specjalistów od wizualizacji czy badaczy pracujących nad bezemisyjnymi pojazdami przyszłości – od samochodów sportowych aż po ciężarówki. Chief Branding Officer i Head of Design w Toyota Motor Corporation Simon Humphries podkreśla: „Jesteśmy w trakcie ewolucji od ery motoryzacji do ery mobilności. Jestem pewien, że CALTY jest liderem tego procesu”

    Najlepszym potwierdzeniem tych słów mogą być projekty przełomowych i innowacyjnych prototypów, wśród których wymienić można Lexusa Electrifed Sport z 2021 roku oraz najnowsze generacje Land Cruisera i Tacomy, których sprzedaż ma ruszyć w 2024 roku.