SAMOCHÓD SPORTOWY

JAKI KUPIĆ?

Samochody sportowe to kategoria, w której przede wszystkim liczy się dobra zabawa i najwyższe emocje. Kupując takie auto, mamy bowiem jeden cel – wcisnąć gaz do dechy i gnać przed siebie.

 

Jakie powinno być auto sportowe?

Myśląc o zakupie samochodu sportowego, mamy przed oczami pewien zestaw cech, które auto tego typu powinno posiadać. Jedną z nich jest bez wątpienia wielkość. Modele o charakterze sportowym zazwyczaj są małe, zwinne i odznaczają się opływowymi kształtami. Każdy z nas od razu wie, że patrzy na samochód stworzony do szybkiej jazdy.

Sportowa stylistyka rozpala naszą wyobraźnię. Ładne coupé o agresywnej, dynamicznej sylwetce, a dodatkowo w jakimś ciekawym, rzucającym się w oczy kolorze z miejsca podnosi poziom adrenaliny. Im mniejsze, niższe i bardziej przyklejone do ziemi auto, tym większa szansa na to, że zabawa w nim będzie pierwszorzędna.

Drugą, równie istotną cechą rasowego samochodu sportowego jest oczywiście jednostka napędowa zapewniająca wysokie osiągi. Duża moc w granicach 200 KM to absolutne minimum. Każdy jednak ma nieco inne oczekiwania, dlatego pojemność, moment obrotowy czy liczba cylindrów w silniku to sprawa indywidualnych upodobań. Jeśli auto przyspiesza do setki w kilka sekund, można nim rozwinąć prędkość ponad 200 km/h, a dodatkowo zawieszenie i układ hamulcowy umożliwiają sprawne pokonywanie zakrętów – to jest dobrze.

Japońskie auta sportowe

Na rynku jest wiele samochodów z rodowodem typowo sportowym, jak i takich, które posiadają tylko pewne elementy pozwalające zaliczać je do tej kategorii. Ich ceny są bardzo zróżnicowane. W zasadzie każda licząca się marka dba o ty, by posiadać w swej ofercie auta o charakterze sportowym. My jednak skupimy się wyłącznie na modelach japońskich, a mówiąc dokładniej – na sportowych Toyotach.

Historia sportowych modeli Toyoty sięga jeszcze lat sześćdziesiątych. To wtedy pojawiło się pierwsze auto tego japońskiego producenta o zacięciu sportowym, czyli Toyota Sports 800. Po kilku latach zobaczyliśmy Toyotę 2000GT, którą jeździł sam James Bond w osobie Seana Connery’ego. Jej piękna, elegancka sylwetka do dziś jest obiektem westchnień wśród fanów motoryzacji. Stała się także punktem wyjścia do stworzenia późniejszych modeli typu coupé, jak Supra czy GT86.

Kolejnym legendarnym modelem sportowym Toyoty była niezapomniana Celica, która mknęła po drogach całego świata przez ponad 35 lat. Jej siedem generacji na trwałe zapisało się w świadomości kierowców lubiących mocne wrażenia. To właśnie od Celiki wywodzi się Toyota Supra produkowana od lat osiemdziesiątych aż do końca wieku. Obecnie po dłuższej przerwie debiutuje jej nowa odsłona. Zestawienie to byłoby niepełne, gdybyśmy nie wspomnieli o drobnym roadsterze ze składanym dachem MR2, który był produkowany przeszło 20 lat, aż do 2007 roku. Tyle historii, a obecnie możemy wybrać między kilkoma nowymi samochodami sportowymi Toyoty. Należą to nich:

  1. Toyota GT86 – sportowe coupé inspirowane klasyczną dwumiejscową Toyotą 2000GT z lat sześćdziesiątych,
  2. Toyota Supra – nowa odsłona kultowego auta sportowego z lat osiemdziesiątych,
  3. Toyota Yaris GRMN – rajdowo przysposobiony hot hatch oparty na rozwiązaniach zaczerpniętych z wyczynowego Yarisa WRC,
  4. Toyota Yaris GR Sport – następca limitowanej edycji Yarisa GRMN z napędem hybrydowym.
 
Sportowe coupé

Toyota GT86 pojawiła się w 2011 roku po wielu latach nieobecności aut sportowych Toyoty na rynku. Jest to klasyczny samochód dwudrzwiowy w nadwoziu coupé i z napędem na tylną oś. Pod aerodynamiczną maską skrywa się elastyczny 4-cylindrowy silnik typu boxer o pojemności 2 litrów i mocy 200 KM. Za jego sprawą auto wyposażone w 6-stopniową manualną skrzynię biegów przyspiesza do setki w 7,6 s oraz osiąga maksymalną prędkość 226 km/h. Zobacz też wszystkie najważniejsze dane techniczne Toyoty GT86.

Dzięki nowej technologii wtrysku bezpośredniego D-4S oraz obniżonemu środkowi ciężkości auto prowadzi się wyśmienicie. Niezwykle sztywne nadwozie i nowoczesne amortyzatory firmy Sachs zdają egzamin nawet w bardzo ciasnych wirażach. Co ciekawe, napęd na tylne koła docenił także Kuba Przygoński, który siedząc za kierownicą GT86, pobił swego czasu rekord Guinnessa w prędkości jazdy driftem. Nie bez znaczenia pozostaje też wnętrze Toyoty GT86. Wygodnie wyprofilowane fotele kubełkowe, mała poręczna kierownica wielofunkcyjna, aluminiowe pedały czy chromowane i karbonowe elementy wykończenia – wszystko podkreśla na wskroś sportowy charakter auta.

Drugą propozycją Toyoty z nadwoziem coupé jest ikona sportowego stylu i elegancji – Supra. Auto powraca właśnie na drogi po 15 latach nieobecności i będzie dostępne w pierwszej połowie 2019 roku. Dotychczas nową piątą generację Supry można było zobaczyć jeszcze w kamuflażu podczas brytyjskiego święta motoryzacji. Wciskając gaz, od razu czujemy, co kryje się pod maską.

Samochód wyposażono bowiem w sześciocylindrowy silnik o pojemności 3 litrów, który daje ponad 300 KM mocy. Ponadto takie rozwiązania, jak turbina twin scroll, bezpośredni wtrysk paliwa o wielkiej precyzji czy wyśmienicie reagujący system zmiennych faz rozrządu sprawiają, że do setki dobijemy w niespełna 5 sekund.

Mimo tak drapieżnego silnika nowa Supra idealnie trzyma się drogi nawet na ostrych łukach. Świetny rozkład mas i niski środek ciężkości wraz z napędem na tylne koła dają olbrzymią stabilność jazdy oraz zadziwiającą wręcz przyczepność. Zabawa tym dwumiejscowym, stylowym i naprawdę ładnym coupé na pewno będzie dawała wiele radości każdemu kierowcy, który uwielbia duże prędkości.

Małe sportowe auto

Wszystkie auta sportowe Toyoty bazują na doświadczeniu, jakie zdobywa obecnie team TOYOTA GAZOO RACING podczas rajdów WRC. Dlatego też zdecydowano się na stworzenie samochodu, który w prostej linii nawiązuje do sukcesów zespołu rajdowego. Jest to dobrze znany wszystkim Yaris, zwinny hot hatch o mocno podrasowanym silniku i sylwetce. Yaris GRMN – bo o nim właśnie mowa – to w zasadzie ucywilizowana wersja Yarisa WRC wygrywającego ostatnio kolejne odcinki specjalne pucharu świata. Co ważne, limitowana wersja tego modelu została wyprodukowana tylko w 400 egzemplarzach, które zostały wyprzedane w kilka godzin.

Yaris GRMN mógł się pochwalić naprawdę porządnymi osiągami. Wszystko dzięki zadziornej, wyposażonej w kompresor, 4-cylindrowej jednostce napędowej o pojemności 1,8 litra. Moc 212 KM oraz przyspieszenie w 6,5 sekundy do setki i prędkość maksymalna 230 km/h mówiły same za siebie. A biorąc pod uwagę wielkość samochodu i jego parametry, można było mieć pewność, że jazda tym dwudrzwiowym cackiem sprawia wiele radochy. Co więcej, napęd na przednią oś z mechanizmem różnicowym Torsen, a także bardzo precyzyjne zawieszenie z amortyzatorami Sachs oraz niezwykle skuteczny układ hamulcowy wzmocniony czterotłoczkowymi zaciskami pozwalały na pewną i stabilną jazdę.

Obecnie następcą Yarisa GRMN będzie nieco mniej zrywna, lecz dużo bardziej oszczędna wersja GR Sport. Model ten będzie dostępny z napędem hybrydowym i silnikiem benzynowym o pojemności 1,5 litra i łącznej mocy 100 KM. Niskie zawieszenie i amortyzatory Sachs Performance znacznie wpłyną na komfort jazdy. Na sportowy charakter Yarisa GR Sport największy wpływ będzie miała jego stylizacja. Czarne felgi 17”, czarny dach i elementy nadwozia takie, jak tylny spojler czy boczne lusterka oraz sportowe fotele i pochodząca z Toyoty GT86 specjalna kierownica sprawią na pewno dużo przyjemności.

Podsumowanie

Zakup sportowego auta Toyoty da każdemu kierowcy wiele radości z jazdy i sprawi, że poczuje się na drodze naprawdę wyjątkowo. Rolę dobrej zabawy i najwyższych emocji, jakie mamy przeżywać w tego typu samochodach, Toyota potraktowała bardzo serio. Wieloletnia tradycja w tworzeniu aut sportowych zaowocowała modelami, które oferują to, co najlepsze w szybkiej jeździe – moc, styl, prędkość i odpowiedni poziom adrenaliny.