Czym różni się hybryda od hybrydy typu plug-in

Elektryczne napędy hybrydowe
Wraz z rozwojem ekologicznych i oszczędnych napędów na rynku pojawiają się nowe warianty zaawansowanych technologicznie pojazdów wykorzystujących więcej niż jedno źródło napędu. Przyjrzyjmy się bliżej popularnym hybrydom oraz wzbogaconym o funkcję ładowania z gniazdka hybrydom typu plug-in.

Hybryda to (nowy) standard

Wprowadzona w 1997 roku do masowej produkcji pierwsza generacja Toyoty Prius wyznaczyła kompletnie nowy kierunek w rozwoju motoryzacji. Innowacyjne, jak na tamte czasy, połączenie tradycyjnego silnika spalinowego z silnikiem elektrycznym oraz baterią pozwoliło znacząco obniżyć codzienne koszty eksploatacji. Dziś, po 26 latach, praktycznie każdy liczący się producent aut na świecie oferuje swój wariant auta hybrydowego. Niektóre marki, takie jak Toyota, posiadają pełną gamę pojazdów wyposażonych w ten nowoczesny napęd. Nie ulega więc żadnej wątpliwości, że technologia hybrydowa Toyoty okazała się strzałem w dziesiątkę.

 

Podobnie jak samo połączenie napędów – tradycyjnego spalinowego i nowoczesnego elektrycznego – hybryda bazuje na kontrastach, które doskonale się uzupełniają. Tylko tu innowacyjna technologia może iść w parze z bezawaryjnością zapewnianą przez układ wykorzystujący mniejszą liczbę części narażonych na zużycie (brak sprzęgła, alternatora, koła dwumasowego, pasków czy rozrusznika). Elastyczność, moc i moment obrotowy dostarczany prosto z baterii auta zaskakują nie mniej niż koszty tankowania, które mogą być nawet o połowę mniejsze niż w przypadku pojazdu wyposażonego w tradycyjny silnik.

Jazda w trybie elektrycznym

Hybryda generuje największe oszczędności, gdy nie używa silnika spalinowego. Jazda wyłącznie w trybie elektrycznym (EV) jest możliwa, ponieważ hybryda to układ samoładujący się, który potrafi magazynować nadwyżki energii w baterii. Energia odzyskana podczas hamowania i zwalniania, a także wyprodukowana przy użyciu generatora przez silnik benzynowy, może zostać ponownie wykorzystana do poruszania się na krótkich dystansach i z niewielką prędkością. Dla osób, które jeżdżą głównie po mieście, może się to przełożyć na ogromne oszczędności. W sprzyjających warunkach kierowcy hybryd mogą spędzić nawet 77% czasu w trybie elektrycznym z zerowym zużyciem paliwa i zerową emisją spalin!

Plug-in, czyli hybryda, którą możesz ładować

Tak jak już wspomnieliśmy, w tradycyjnym napędzie hybrydowym energia magazynowana w bateriach jest wytwarzana automatycznie przez układ napędowy. Po stronie kierowcy jest wyłącznie pilnowanie, aby nigdy nie zabrakło paliwa w zbiorniku.

Hybryda typu plug-in (taka jak Toyota RAV4) rozbudowuje pełen napęd hybrydowy o dodatkową możliwość ładowania baterii z zewnętrznego źródła prądu. Jest wyposażona w baterię o większej pojemności, która umożliwia przejechanie nawet 75 km w trybie elektrycznym bez konieczności uruchamiania silnika tradycyjnego i podłączania ładowarki. Kierowcy tego typu aut mogą cieszyć się większą prędkością maksymalną wynoszącą nawet 135 km/h, podczas której podróż upływa w wyjątkowej ciszy i komforcie.

Pozostałe osiągi, takie jak przyspieszenie do 100 km/h w 6 s czy zużycie paliwa wynoszące 1,0 l/100 km jasno pokazują, jak wiele korzyści niesie wyposażenie auta w funkcjonalność plug-in. Doskonałe wyposażenie, w tym dach solarny zapewniający darmową energię słoneczną, to kolejne cechy poprawiające zasięg i codzienny komfort użytkowania.

Jak ładować auto typu plug-in?

Dla zwiększenia elektrycznego zasięgu hybrydy typu plug-in ważne jest regularne ładowanie samochodu. Wbrew pozorom ta operacja nie wymaga specjalistycznego sprzętu i może się odbywać nawet przy użyciu domowego gniazdka. Dla osiągnięcia lepszych efektów warto wyposażyć się we własną stację ładowania.

WallBox, bo tak nazywa się urządzenie dedykowane właścicielom hybryd typu plug-in oraz aut elektrycznych, ułatwia uzupełnianie prądu w naszym pojeździe. Wydajna i bezpieczna stacja ładowania skraca proces uzupełniania baterii do kilku godzin. Dzięki temu możemy maksymalnie wykorzystywać elektryczny potencjał naszej hybrydy typu plug-in – zarówno podczas codziennej jazdy na krótkich dystansach, jak i długich wypraw autostradą.