CO WARTO WIEDZIEĆ PRZED ZAKUPEM SAMOCHODU HYBRYDOWEGO?

WSZYSTKO CO WARTO WIEDZIEĆ PRZED ZAKUPEM SAMOCHODU HYBRYDOWEGO

Samochody hybrydowe zyskują coraz większą popularność. Niskie zużycie paliwa, niezawodność, wygoda, a na dodatek małe koszty eksploatacji i serwisowania – to wszystko zachęca do zakupu auta z ekologicznym napędem. Sprawdźmy, co warto wiedzieć, zanim podejmiemy tę decyzję.

 

Dla kogo samochód hybrydowy?

No właśnie, czy każdy kierowca będzie zadowolony z auta z napędem hybrydowym? Istnieje bowiem przekonanie, że samochody hybrydowe – owszem – wyróżniają się bardzo dużą oszczędnością paliwa, ale czy nie odbija się to na ich dynamice? Otóż nic bardziej mylnego, obecnie oba te parametry mogą się bezproblemowo uzupełniać, a już na pewno absolutnie się nie wykluczają.

Najlepszym tego przykładem są nowe modele hybrydowe Toyoty, takie jak RAV4 HybridCamry Hybrid czy Corolla Hybrid. Wyposażono je w napędy hybrydowe najnowszej generacji typu Hybrid Dynamic Force, które oprócz świetnych wyników w spalaniu posiadają także zaskakująco mocne osiągi z zakresu dynamiki.

Kierowcy ceniący sobie bardziej zadziorną jazdę mogą zatem spać spokojnie. Co więcej, samochody hybrydowe są doskonałym wyborem dla wszystkich tych, którzy na pierwszym miejscu oprócz ekonomii spalania czy mocniejszych wrażeń stawiają sobie także ochronę środowiska.

Dzięki poruszaniu się hybrydą po coraz szczelniej przykrytych smogiem miastach mamy bowiem realny wpływ na ograniczenie emisji szkodliwych spalin do atmosfery. W czasach, kiedy stoimy u progu katastrofy ekologicznej, taki wybór ma niebagatelne znaczenie dla nas samych. Pojazdy hybrydowe wydają się w tym kontekście idealnym rozwiązaniem, zwłaszcza w perspektywie sukcesywnie zaostrzanych norm emisji. Przyszłość należy więc do hybryd czy pojazdów elektrycznych, diesle to już przeszłość.

Podział samochodów hybrydowych

Auta hybrydowe są obecnie oferowane przez coraz większą liczbę koncernów motoryzacyjnych. Układy napędowe nazywane ogólnie hybrydowymi możemy jednak podzielić na kilka grup. Dzieje się tak ze względu na różne typy ich budowy, a także na zakres działania.

Napęd hybrydowy pełny – to najbardziej znany i powszechny napęd hybrydowy na rynku. Jego prekursorem jest Toyota, która w 1997 r. jako pierwsza zastosowała go w seryjnie produkowanym Priusie. Pełen napęd hybrydowy wykorzystuje energię dwóch współdziałających ze sobą źródeł napędu, czyli silnika spalinowego i elektrycznego. Pojazd wyposażony w taki napęd może jechać zarówno wyłącznie na silniku elektrycznym, jak i na obu silnikach naraz. Co ciekawe, układ tego typu wykorzystuje hamowanie do odzysku energii oraz kompletnie nie wymaga ładowania z zewnętrznych źródeł prądu.

Napęd hybrydowy częściowy – ma nieco bardziej ograniczone możliwości w stosunku do układu pełnego. Zasadniczą różnicą jest brak jazdy na samym silniku elektrycznym, co w przypadku napędu pełnego jest normą przy mniejszych prędkościach. Dzieje się tak z prostego powodu – napęd częściowy posiada dużo mniejsze baterie i silnik elektryczny. Przy tak skromnych parametrach silnik elektryczny nie byłby w stanie samodzielnie pełnić funkcji głównej siły napędowej.

Napęd hybrydowy szeregowy – w tym typie hybrydy silnik spalinowy nie napędza bezpośrednio kół w sposób mechaniczny. Inaczej mówiąc, jest wykorzystywany jedynie do produkcji prądu w generatorze, a dopiero wytworzona w ten sposób energia za pomocą silnika elektrycznego trafia do układu napędowego.

Napęd hybrydowy równoległy – napęd tego typu w pierwszej kolejności wykorzystuje silnik spalinowy, natomiast silnik elektryczny stanowi jedynie wsparcie przy dużym obciążeniu tego pierwszego.

Napęd hybrydowy mieszany – napęd stosowany w Toyotach i Lexusach stanowi złoty środek między napędem szeregowym i równoległym. Dzieje się tak dzięki specjalnej przekładni planetarnej, która automatycznie rozdziela energię między silnikiem spalinowym, generatorem i połączonym z kołami silnikiem elektrycznym.

Hybryda plug-in

Kolejnym rodzajem napędu hybrydowego jest układ typu plug-in, czyli hybryda z dodatkową możliwością ładowania z zewnętrznego źródła prądu. Sposób działania jest taki sam jak w przypadku pełnej hybrydy szeregowo-równoległej, jednak znacznie większy akumulator umożliwia pokonywanie dalszych dystansów na samym tylko silniku elektrycznym. Dobrym przykładem jest tu Toyota Prius Plug-in, którą możemy przejechać dystans do około 50 km w ogóle bez udziału silnika spalinowego. Biorąc pod uwagę fakt, że na co dzień nie pokonujemy zazwyczaj większego dystansu podczas dojazdów do pracy, istnieje możliwość jazdy całkowicie bezemisyjnej.

Oczywiście w momencie, gdy akumulator hybrydowy jest bliski rozładowania, zaczyna wspomagać go silnik spalinowy. Każde hamowanie to także chwila, w której bateria jest doładowywana. Technologia plug-in umożliwia ponadto ładowanie akumulatora z zewnętrznego źródła prądu. Jeśli zrobimy to za pomocą zwykłego gniazdka domowego, ładowanie będzie trwało nieco ponad trzy godziny. Jeśli użyjemy specjalnego gniazdka w publicznym punkcie ładowania, czas ten skróci się do dwóch godzin.

Cechy samochodu hybrydowego

Auta hybrydowe posiadają wiele atutów. Spróbujmy je wszystkie podsumować na przykładzie hybryd Toyoty:
– niskie zużycie paliwa,
– mniejsza emisja spalin,
– ładowanie akumulatora w czasie hamowania,
– duża dynamika jazdy i natychmiastowe przyspieszenie,
– bezemisyjna jazda na krótszych dystansach i przy małych prędkościach,
– wygoda prowadzenia dzięki bezstopniowej automatycznej skrzyni biegów,
– niskie koszty eksploatacji dzięki mniejszej liczbie części narażonych na zużycie,
– duża wartość przy odsprzedaży.

Nowe czy używane auto hybrydowe?

Wiadomo, zawsze lepiej zainwestować w nowy samochód. Jeśli chodzi o hybrydy, ich wartość na rynku wtórnym stale wzrasta, a to oznacza, że używane auto hybrydowe wcale nie jest inwestycją nietrafioną. Co więcej, na przykład bogato wyposażone Toyoty z napędem hybrydowym są obecnie określane jako jedne z najbardziej niezwodnych na rynku – także te po kilku latach eksploatacji.